Thursday, October 30, 2008

Di mana pelajar-pelajar ini?

Misteri 7 pelajar hilang di Australia

Oleh ARSHAD KHAN

KUALA LUMPUR 30 Okt. – Sekretariat Pembelaan Masyarakat Pergerakan Pemuda UMNO bimbang serta bingung apabila menerima aduan mengenai kehilangan tujuh pelajar Malaysia termasuk tiga orang dari sebuah universiti yang sama di Australia Barat dalam tempoh empat bulan lalu.

(Petikan Utusan Malaysia)


Sememangnya satu misteri yang amat sangat bagi diri saya apabila sehingga 7 pelajar Malaysia menghilangkan diri dalam masa 4 bulan di Australia.

Perkara yang saya tahu ialah kebanyakkan mereka adalah pelajar perempuan.

Di mana mereka ini sekarang? Adakah mereka dijerat cinta oleh lelaki-lekai kulit putih dan diminta menukar agama?

Kemungkinan seumpama itu tidak boleh saya ketepikan sama sekali.

Kita semua tahu memang ada sindiket di dunia yang menjerat remaja Islam terutama yang pandai dalam pelajaran agar terpesong kepada agama lain.

Umpan yang digunakan adalah wanita yang cantik dan lelaki yang kacak.
Dalam erti kata lain, jeratnya adalah jerat percintaan.

Wanita cantik mengoda pelajar lelaki dan lelaki kacak pula menggoda pelajar wanita. Namun syaratnya ialah perlu menukar agama kepada agama yang tidak perlu saya sebutkan.

Namun, ingin saya jelaskan, tidak semestinya apa yang saya tuliskan ini yang berlaku, ini hanya satu daripada puluhan mungkin ratusan kemungkinan terhadap kehilangan secara misteri pelajar-pelajar ini.

Ke mana mereka... adakah juga kemungkinan mereka telah ditawarkan kerja yang baik sehingga mereka tidak berminat lagi untuk menyambung pelajaran.

Jika ini benar, maka amat sayang sekali jika pelajar-pelajar ini yang rata-rata adalah pelajar cemerlang boleh memilih kerja di negara asing berbanding tempatan.

Saya yakin, mereka ini yang mendapat tajaan biasiswa dari GLC pastinya akan mendapat kerja bergaji lumayan di negara ini apabila pulang kelak.

Di negara mereka menumpang untuk belajar pula sekadar berkerja sebagai tukang cuci semata-mata, adakah ia berbaloi?

Apa pun, misi saya sekarang hanya satu, saya perlu mencari mereka-mereka ini kembali. Masa depan dan harapan banyak keluarga bergantung kepada mereka.

Mencari mereka adalah amanah yang perlu saya pikul.

Saya berdoa Allah SWT akan membantu saya usaha ini. Amin

No comments: