Thursday, July 17, 2008

Tahniah Shabery

Berhubung debat minyak baru-baru ini, ingin saya nyatakan bahawa Menteri Penerangan, Dato' Ahmad Shabery Cheek telah bertindak agak cemerlang.

Kita semua perlu ingat, Shabery mewakili kerajaan mempertahankan satu tindakan kurang popular kerajaan iaitu peningkatan harga minyak.

Sehebat mana pun beliau berhujuh malam itu, pasti beliau akan dilihat sebagai gagal kerana majoriti rakyat memang tidak setuju dengan peningkatan harga minyak. Itu hakikat yang tidak dapat ditolak.

Anwar pula berterusan memberikan janji untuk menurunkan harga minyak. Dalam erti kata lain, Anwar bercakap apa yang orang hendak dengar tetapi Shabery pula bercakap apa yang orang tidak ingin dengar.

Secara moralnya Anwar sudah menang di situ. Persepsi keseluruhan dipengaruhi hakikat itu iaitu Anwar janji benda yang sedap tetapi Shabery pertahankan benda yang orang tidak suka.

Sepanjang debat, ramai yang menutup telinga kepada fakta yang disampaikan Shabery kerana lebih seronok mendengar apa yang Anwar katakan itu. Walaupun hakikatnya ia pasti sukar untuk dilaksanakan dengan keadaan harga minyak dunia kini.

Namun, banyak kali juga Shabery memberikan hujah yang menengelamkan sedikit Anwar. Tetapi satu silap Shabery pada saya ialah beliau gagal memperkukuhkan hujah-hujah beliau. Shabery kerap kali bercakap mengenai sesuatu poin itu secara sekali lalu sahaja.

Apa pun, Shabery telah memberikan yang terbaik. Beliau telah menyampaikan mesej iaitu kerajaan memang tidak ada pilihan selain meningkatkan harga minyak. Beliau secara langsung menjelaskan bahawa kerajaan tidak akan meningkatkan harga minyak jika tidak perlu berbuat demikian.

Mengapa kerajaan mahu ambil tindakan yang menyebabkannya menjadi tidak popular?

Apa pun, tahniah Shabery.

1 comment:

Anonymous said...

memang anwar betul. Sabri sorry la