Saturday, July 26, 2008

Pengajaran dari Sabah

Antara permintaan yang diutarakan para pemimpin politik dari Sabah selepas pilihan raya umum ke-12 ialah pendatang asing tanpa izin atau PATI di negeri itu dikurangkan kerana jumlah mereka yang terlalu ramai menutup ruang rezeki dan mewujudkan ancaman keselamatan ke atas penduduk negeri berkenaan.

Memang benar apa yang menjadi kebimbangan rakyat Sabah itu dan apa yang diminta sangat perlu diberikan perhatian.

Namun, permintaan dari Sabah itu sebenarnya mempunyai satu bentuk pengajaran yang bermakna untuk semua penduduk di negara ini.

Sebenarnya masalah PATI bukan hanya terhad sekitar Sabah sahaja. Ia sudah lama menular di Semenanjung juga. Jumlah pendatang asing terutama dari Indonesia dan Bangladesh di semenanjung mungkin boleh menyamai jumlah di Sabah.

Hasilnya, banyak pekerjaan yang sebenarnya sesuai untuk rakyat tempatan kini dikuasai sepenuhnya pendatang asing. Ini mewujudkan situasi yang sukar dalam masyarakat.

Anak-anak kaum India yang kurang berjaya dari segi akademik umpamnya tidak dapat kembali bekerja di ladang-ladang kerana pekerjaan mereka diambil alih buruh-buruh murah asing.

Ada buruh berkenaan yang digajikan dengan sah tetapi ramai yang melalui saluran haram.

Apa yang hendak saya sampaikan di sini ialah kerajaan perlu sekali mengambil pengajaran dari apa yang berlaku di Sabah untuk difahami dalam konteks seluruh negara.

Rakyat di Semenanjung juga sebenarnya ramai yang kurang senang dengan kebanjiran PATI. Umumnya rakyat menerima pekerja asing yang masuk secara sah dan memenuhi kekurangan dalam sektor tertentu.

Malah, adakalanya seperti sektor pembantu rumah amat sekali dialu-alukan.

Namun, kebanjiran PATI memang ditolak. Meraka hanya menyusahkan seperti yang berlaku di Sabah apabial ia menjadi barah kini.

Justeru, janganlah hendaknya barah yang sama melarat ke Semenanjung pula. Ambilah pengajaran dari apa yang berlaku di Sabah itu ke Semenanjung juga.

Bertindaklah sekarang sebelum barah yang sama menyerang negeri-negeri di Semenanjung pula. Jangan bila rakyat sudah marah dengan kerajaan baru hendak bertindak.

Tiba masanya Malaysia mengamalkan budaya pengurusan masalah melalui kaedah ramalan atau jangkaan dan bukannya pengurusan masalah melalui krisis.

Dalam hal PATI, runggutan dari Sabah harus dijadikan sandaran untuk mengelakkan perkara yang sama berlaku di Semenanjung.

Dalam erti kata lain, pihak berkenaan terutama Imigresen jangan sibuk mengenakan 'levi-levi tambahan' tetapi berusaha memastikan negeri-negeri Semenanjung tidak melalui nasib Sabah.

Jangan bila masalah lambakan PATI seperti di Sabah melarat tanpa kawalan di negeri-negeri Semenanjung baru terhegeh-hegeh nak bertindak. Masa itu mungkin sudah terlalu lambat.

1 comment:

Anonymous said...

Tahniah atas pengwujudan blog ini. Padat dgn idea-idea bernas. Cuma diharap janganlah bersifat hangat-hangat tahi ayam aje macam kebanyakkan blog yang ada.