Monday, July 7, 2008

Pembangkang Bila Lagi Nak Bijak Dan Matang?

PROTES sejuta rakyat bagi menurun harga minyak yang berlangsung di Stadium Petaling Jaya Ahad lepas (6 Julai) gagal menarik pengunjung yang disasarkan. Hanya sekitar 10,000 orang sahaja yang hadir untuk menyertai protes itu yang turut dicemari oleh pergaduhan sesama peserta akibat tindakan seorang penyanyi jemputan melondehkan seluar ketika membuat persembahan.

Memalukan....itulah yang boleh dikatakan mengenai apa yang berlaku itu.Buat tak senonoh di hadapan wanita dan kanak-kanak. Dengar cerita, lepas kejadian itu penganjur terburu-buru bagi pelbagai macam alasan untuk menjaga air muka sendiri.

Sayang, pihak penganjur sepanjang hari mengajar kerajaan Barisan Nasional (BN) cara-cara untuk mentadbir negara, tetapi akhirnya gagal menganjurkan satu protes mudah dengan jayanya.

Bagaimana agaknya penganjur yang dibarisi pembangkang hendak mentadbir negara ini jika diberikan peluang. Itulah, jangan asyik nak mengata orang kalau diri sendiri pun tidak mampu nak ke mana sangat kawan.

Perhimpunan gagal mungkin banyak sebab dan tidak semestinya kerana tindakan polis membuat sekatan jalan raya di merata tempat seperti didakwa penganjur. Agaknya kerana rakyat mahu meluahkan perasaan dan keinginan masing-masing melalui platform yang lebih baik kot dan bukan melalui protes.

Mungkin juga ada rakyat yang faham bahawa takkan kerajaan hendak mengambil langkah tidak popular seperti menaikkan harga minyak melainkan memang benar-benar terdesak untuk berbuat demikian.

Rakyat dah bijak dan matang......pembangkang bila lagi nak bijak dan matang?

No comments: