Wednesday, July 16, 2008

BIASISWA JPA

Berat...itulah yang boleh saya katakan mengenai isu ini. Kenyataan sudah sudah dibuat.

Masyarakat bukan bumiputera sudah bergembira, takkan sekarang kita hendak tarik balik pula janji yang sudah diucapkan.

Pada masa yang sama, takkan kita hendak nafikan hak pelajar bumiputera. Mereka hilang puluhan peratus atau ratusan biasiswa berikutan tindakan ini.

Usaha kita untuk menghasilkan lebih ramai profesional Melayu mungkin terbantut sedikit dengan langkah terbaru ini.

Selaku pemimpin UMNO, parti keramat oarang Melayu, saya tidak boleh membiarkan perkara ini berlaku tanpa ada sebarang tindakan pembetulan diambil.

Takkan kita hendak tutup mata, masa depan anak-anak kita tergantung dan menjadi malap. Tindakan memperbaiki keadaan perlu diambil.

Namun, saya juga memahami bahawa pelajar-pelajar bukan bumiputera dan ibu bapa juga sudah pasti terlalu gembira dengan pengumuman ini.

Kalau kita bertindak menarik balik apa yang dijanjikan kepada mereka, maka 'all hell will break loose'.

Barisan Nasional (BN) memang sudah lemah kini kerana sokongan masyarakat Cina dan India berada pada tahap paling rendah dalam sejarah politik tanah air. Kalau kita bertindak menarik balik janji 45 peratus itu, maka percayalah, sokongan lemah kemungkinan besar menjadi tiada sokongan langsung.

Dengan adanya blogers hampeh yang sentiasa meracun fikiran masyarakat, maka perkara ini akan diulang-ulang hingga terbuku dalam hati masyarakat bukan bumiputera dan kita menerima padah yang lebih buruk pada pilihan raya umum ke 13 nanti.

Dah tu, apa yang tinggal sekarang ialah JPA perlu meningkatkan jumlah biasiswa dan biasisawa baru itu diberikan kepada pelajar bumiputera.

Jumlah yang sudah dijanjikan kepada pelajar bukan bumiputera pula dikekalkan.

Jumlah baru yang diterima pelajar bumiputera melalui peningkatan itu pula hendaklah lebih banyak daripada jumlah 90 peratus yang diterima sebelum ini.

Jika pertambahan baru biasiswa itu hanya menyamai jumlah sebelum ini, saya rasa itu tidak berapa berpatutan.

Pelajar bumiputera yang jumlah mereka lebih ramai di negara ini perlu lebih biasiswa, tidak ada apa yang perlu dibincangkan berkenaan perkara itu.

Ia lojik umum yang patutnya semua orang faham terutama pemimpin bersikap perkauman dalam DAP yang pasti mengecur air liur hendak mempolitikkan perkara ini sekarang.

Memang tidak dinafikan langkah penyelesaian itu akan melibatkan pengorbanan wang jika hendak dilaksanakan. Tetapi bagitahulah saya kalau ada kaedah penyelesaian lain yang boleh dilakukan dalam aspek ini.

Percalah, kalau janji 45 peratus biasiswa kepada pelajar bukan bumiputera ditarik balik...mungkin huru-hara sekejap hubungan rakyat pelbagai kaum di negara ini.

Dan kalau pelajar bumiputera dibiarkan dalam kerugian, maka kita selaku rakyat majoriti pula akan merasa diri tertindas.

Justeru, kepada JPA, buatlah apa yang terbaik, tetapi ambil kira perasaan dan sensitiviti semua pihak dalam hal ini.

BERIKUT KENYATAAN SAYA SELAKU PENGERUSI SEKRETARIAT PEMBELAAN MASYARAKAT YANG DISIARKAN UTUSAN MALAYSIA PADA 11 JULAI

Tambah jumlah biasiswa JPA

KUALA LUMPUR 10 Julai – Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) diminta menambah jumlah biasiswa yang diperuntukkan kepada pelajar bumiputera di samping mengekalkan jumlah baru biasiswa yang telah dijanjikan kepada pelajar bukan bumiputera.

Pengerusi Sekretariat Pembelaan Masyarakat Pergerakan Putera UMNO, Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim berkata, langkah terpenting bagi JPA sekarang adalah memastikan keadilan untuk kedua-dua pihak iaitu pelajar bumiputera dan bukan bumiputera.

Beliau menegaskan, bukan sesuatu yang mudah untuk menarik balik kouta yang telah diumumkan kepada pelajar bukan bumiputera tetapi pada masa yang sama, hak pelajar bumiputera juga perlu dipertahankan.

“Tiada cara lain yang lebih baik melainkan JPA menambah bilangan biasiswa yang ditawarkan dan tambahan biasiswa itu diberikan kepada pelajar bumiputera.

“Dalam erti kata lain, kedua-dua pihak menerima pertambahan pemberian biasiswa,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Jelas beliau, pihaknya menyokong kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak bahawa isu pemberian biasiswa JPA perlu disemak memandangkan wujud desakan pelbagai pihak yang menuntut kerajaan agar berbuat demikian.

JPA sebelum ini menawarkan 2,000 biasiswa setiap tahun untuk Program Ijazah Luar Negara dengan pecahan 90 peratus kepada pelajar bumiputera dan bakinya kepada bukan bumiputera.

Namun, nisbah pemberian biasiswa itu diubah baru-baru ini dengan 50 peratus diberikan kepada bumiputera, 45 peratus bukan bumiputera dan lima peratus untuk kaum-kaum lain.

1 comment:

Anonymous said...

Saya rasa isu pendidikan sepatutnya tidak dipolitikkan dan saya secara peribadi amat gembira dengan pengumuman tersebut. Sepatutnya education should be equal to all regardless of race because after all, we are MALAYSIANS - a concept I don't think the older generation of politicians understand. They forgot that the new voters do not care about race, what they care the most is the development of the country and a reliable leader to spearhead it into success.