Thursday, July 17, 2008

Debat minyak... dan Anwar

Belum terlambat rasanya untuk saya mengulas sedikit mengenai debat minyak baru-baru ini.
Ramai yang mungkin termakan dengan kata-kata Anwar yang sememangnya seorang pendebat yang tidak ada tolok bandingnya.

Setiap yang dilemparkan dijawab beliau dengan begitu pantas. Tetapi setakat mana kebenaran perkara itu memang sukar untuk disahkan.

Mengenai jawapan beliau bahawa krisis kewangan 1997-98 adalah satu fitnah besar dalam debat itu agar payah untuk diterima.

Menurut seorang rakan wartawan yang banyak membuat coverage semasa krisis ekonomi berkenaan, jawapan Anwar itu adalah antara perkara sangat tidak digemarinya.

Menurut wartawan berkenaan, jawapan Anwar itu amat berlainan daripada apa yang beliau dan rakan-rakannya lalui ketika itu.

Rakan wartawan saya itu ada menceritakan mengenai beberapa perkara tetapi saya tidak siarkan kerana beliau mahu identitinya dirahsiakan.

Siapa akan percaya kalau saya siarkan kenyataan wartawan berkenaan tanpa memberitahu siapa dirinya. Ramai yang akan ingat saya sengaja mereka-reka cerita nanti.

Namun, mungkin Tun boleh mengulas lanjut hal-hal seperti ini. Tun perlu berkongsi lebih sedikit pengalaman beliau dengan Anwar ketika itu.

Apa pun, hakikat berkenaan IMF rasanya diketahui hampir kebanyakkan rakyat negara ini termasuk juga oleh para penyokong Anwar sendiri.

Anwar boleh cakap apa sahaja, tetapi kalau kita selak sejarah sedikit, mungkin lain yang akan kita temui.

No comments: