Thursday, August 21, 2008

Kenapa Anwar tidak mahu bersumpah?

Bila disuruh bersumpah, Anwar kata dalam ceramah dia, "ada ulamak dari luar negara tulis surat berjela-jela cakap 'Anwar, jangan bersumpah'.....ceh, ulamak mana ni? Bagilah nama dan tempat asal dia...setakat cakap sahaja siapa pun boleh.

Sedangkan ulamak tempatan sudah ramai yang kata sumpah laknat seperti yang dibuat Saiful itu boleh dilakukan... contohnya Mufti Wilayah Persekutuan seperti yang disarkan sebuah akhbar baru-baru ini.


KUALA LUMPUR 19 Ogos _ Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan mempertahankan sumpah yang dilakukan oleh Mohd. Saiful Bukhari Azlan di Masjid Wilayah Persekutuan pada 15 Ogos lalu sebagai harus dan tidak bercanggah dengan syariat Islam.

Muftinya , Datuk Wan Zahidi Wan Teh berkata, persamaan zahir terhadap apa yang dilakukan oleh Mohd. Saiful tidak boleh dijadikan asas untuk menyamakan tindakan beliau itu sebagai meniru cara agama Kristian.

"Misalnya paderi Kristian menyebut kalimah 'amin' ketika melakukan upacara doa di gereja, namun umat Islam tidak boleh dianggap meniru Kristian dengan menyebut kalimah 'amin' dalam sembahyang dan ketika berdoa," katanya.

Beliau menjelaskan, hukum harus dan tidak bercanggah tindakan Mohd. Saiful itu boleh dilihat melalui pendapat ulama seperti Al-Allamah Abu Bakar Othman Muhammad Syatta al-Dimyati al-Bakri dalam kitabnya ‘Hasyiah l’anah al-Talibin’.

Katanya, Abu Bakar dalam kitab itu menjelaskan bahawa sumpah atau ‘yamin’ terbahagi kepada dua iaitu dalam perbicaraan di mahkamah dan kedua, di luar perbicaraan.

“Dalam bahagian kedua ini, sumpah sah dilakukan oleh seseorang yang mukalaf dengan pilihan sendiri.

“Perkara yang menjadi objek sumpah pula ialah perkara yang lalu atau yang akan datang, manakala perkara yang digunakan untuk bersumpah ialah nama Allah dan sifat-sifatnya dengan didahului oleh huruf qasam iaitu ‘waw’, ‘ba’ dan ‘ta’.

“Sumpah seperti ini harus dilakukan jika difikirkan perlu, seperti untuk menguatkan percakapan atau kenyataan,” katanya.

Kata Wan Zahidi, melalui penjelasan itu maka sumpah Mohd. Saiful adalah sah sebagai sumpah di luar perbicaraan atau ‘alyamin qhairul qadhaiyah’.

“Dan ia juga bukan sumpah ‘mubahalah’ seperti yang terdapat dalam ayat 61 surah Al Imran kerana ‘mubahalah’ memerlukan persetujuan pihak kedua,” katanya.

Beliau selanjutnya memberikan contoh bagaimana upacara ‘mubahalah’ antara Rasulullah SAW dengan rombongan Nasrani dari Najran tidak berlaku kerana mereka enggan melakukannya dan meminta pilihan lain.

Kata beliau, dalam kitab yang sama menjelaskan mengenai pemberatan sumpah atau ‘taghliz al-yamin’ yang boleh dilakukan daripada segi tempat atau masa.

Katanya, kitab itu menyatakan sumpah dapat diperkuatkan atau diberatkan jika dilakukan selepas sembahyang asar hari Jumaat, dalam masjid di sisi mimbar, meriba mushaf (al-Quran) dan meletak tangan di atasnya atau dibacakan kepadanya ayat 77 daripada surah al-Imran.

Mengenai hukum meletak tangan atas mushaf , Wan Zahidi turut memberikan beberapa contoh fatwa tambahan selain dari kandungan dalam kitab Hasyiah l’anah al-Talibin’.

Katanya, Mantan Mufti Mesir 1945 hingga 1950, Al-Sheikh Hasanin Muahammad Makhluf dalam kitabnya, ‘Fatwa Syariyyah’ ketika menjawab soalan mengenai hukum bersumpah dengan mushaf, beliau memetik pendapat Al-Imam Al-Aini seperti berikut:

“Jika seseorang bersumpah dengan mushaf atau meletakkan tangan ke atasnya, atau berkata;
Demi Quran ini - maka ia adalah sumpah yang sah mengikut pendapat Imam Syafie, Hanafi dan Hambali.

Tambah beliau, Shaikh Muhammad Abu Zuhra dalam bukunya ‘Fatawa al-Sheikh Muhammad Abu Zuhra’ dalam jawapannya kepada soalan tentang hukum bersumpah dengan nama Allah dengan meletakkan tangan atas mushaf menyatakan;

``Bersumpah dengan nama Allah dengan meletakkan tangan ke atas mushaf adalah sumpah yang sah.’’

Justeru kata beliau, huraian yang diberikan dapat memperlihatkan dengan jelas bahawa sumpah yang dibuat Mohd. Saiful adalah menepati ajaran Islam dan tidak meniru Kristian.

Menurut Wan Zahidi, penjelasan daripada pihaknya adalah perlu memandangkan wujud percanggahan pandangan pelbagai pihak berhubung tindakan Mohd. Saiful itu.

---------------------------------------------------------------------------------------------
Sekarang, saya hendak mencabar Anwar sekali lagi... angkatlah sumpah kalau benar anda tidak bersalah.....jangan guna alasan ulamak luar negara tidak bagi, apakah ulamak dalam negara tidak setimpal ilmu mereka....jangan bagi alasan lagi.....buat segera!

2 comments:

Anonymous said...

Salam ...

Zaman sekarang sumpah dah tak laku lagi. Sumpah pun orang boleh buat main-main. Tak ada gunanya. Yang penting ialah KEADILAN. Itu sahaja cara yang boleh diterima pakai di dunia. Di akhirat nanti biarlah ALLAH SWT yang mengadilinya.
Sumpah sekarang sama taraf dengan janji UMNO ... satu sen pun tak laku.

Anonymous said...

haha..dan saya mencabar datuk bersumpah yang semua mat rempit yang datuk bawak gi kutub utara dh jadi manusia berguna...